Tekst voor je website? Zeven stappen om je op weg te helpen

 

Je bent ondernemer. Je bent goed in je vak. Wie anders dan jij kan het beste vertellen wat je doet? En toch lukt het niet om de juiste tekst te schrijven voor je website. Je schrijft en schrijft en schrijft. Je schrapt en schrapt en schrapt. Uren later klap je zuchtend je laptop dicht. Met trillende handen, want het liefst zou je het ding het raam uit slingeren. Er staat nauwelijks iets op het digitale papier. Herkenbaar? Geen paniek, in deze blog beschrijf ik zeven stappen om aan de slag te gaan met de inhoud van je website.

Tekst voor je website

 

Stap 1: Voorbereiding

Een goede voorbereiding is alles! Bepaal allereerst je de zoekwoorden waarop je wil dat Google jouw site vindt. Om synoniemen te vinden van jouw belangrijkste zoekwoorden, gebruik je synoniemen.net. Gebruik ook Google auto complete. Je typt in Google het eerste deel van je zoekwoord of zoekzin. Kijk waarmee Google dit aanvult. Deze woorden kun je gebruiken voor je teksten.

Voor de site van een loopbaancoach die ik maakte, kwam ik zo op meer zoekwoorden dan ik zelf had bedacht. Loopbaanplanning, loopbaanperspectief, loopbaanplan kwam tevoorschijn, naast de woorden die ik zelf al had bedacht. Het geeft afwisseling in de tekst als je meerdere versies van je zoekwoord in je tekst hebt. Zorg er wel voor dat je tekst goed leesbaar blijft. Stop niet in iedere zin zes keer je zoekwoord. Daar wordt je lezer niet blij van!

Maak voldoende tijd om je teksten te schrijven. Vaak heb je meerdere schrijfrondes nodig per tekst. Plan dit in je agenda in. Ga je daadwerkelijk schrijven, zorg dat je niet afgeleid kunt worden. Leg je telefoon weg en blok internet. Het zorgt voor rust en ruimte in je hoofd.

 

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Stel allereerst vast voor wie je website is bedoeld. Wie is je klant? Wie leest jouw website? Man/vrouw? Opleidingsniveau, leeftijd? Functie, beroep etc. Beschrijf je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk. Als je je doelgroep scherp in beeld hebt, kun je gericht teksten schrijven.

Gebruik woorden en zinnen die passen bij je doelgroep. Maak zinnen niet te lang. In ons snelle internettijdperk wil een lezer snel een tekst kunnen lezen. Om de tekst wel prettig leesbaar te houden, wissel je langere en korte zinnen af. Denk na of je je doelgroep aanspreekt met 'u' of 'jij'. Wat vindt je doelgroep passend?

 

Man, met rug naar camera, typt op laptop.

 

Stap 3: Bepaal het doel van je website

Wat wil je bereiken met je website? Waarvoor komt jouw klant naar je website? Voor informatie of wil je juist met je website potentiële klanten overtuigen en binnenhalen? (Nieuwsflits: met alleen een website gaat dat niet lukken. Marketing is een veel breder, maar ander verhaal.)

Zorg dat je tekst past bij het doel van je website. Productbeschrijvingen voor een webshop schrijf je anders dan informatie over de vergoeding vanuit de ziektekostenverzekering voor jouw coaching. Bepaal of je een informatieve, wervende, overtuigende of activerende tekst schrijft.   

 

Stap 4: Hoe help jij jouw klant? 

Welk probleem ga jij voor hem of haar oplossen? Beschrijf je aanbod altijd vanuit je klant. Welk resultaat bereikt hij of zij met jouw hulp? Geef voorbeelden uit je werk. Zorg voor aanbevelingen van klanten of opdrachtgevers. Jij checkt toch ook altijd reviews voordat je je vakantie boekt?

 

Stap 5: Wie ben jij?

Schrijf een 'over mij' pagina. Je deelt hier een aantal feiten, kwaliteiten en talenten van jezelf die jouw potentiële klant helpt om jou te leren kennen. Je maakt hiermee duidelijk hoe jij je onderscheid van een collega/concurrent. Die kan misschien hetzelfde als jij, maar JIJ maakt het juist anders. Wat zijn jouw talenten en hoe help je anderen daar mee? Vertel waarom jij bent begonnen met je onderneming.

Maak dit gedeelte van je site ook persoonlijk. Vertel kort over je gezin of over je activiteiten naast je onderneming, bijvoorbeeld je vrijwilligerswerk. Het lijkt niet zakelijk, maar je potentiële klant wil jou graag leren kennen voordat hij zijn geld uitgeeft. Ik gooi mijn geld ook niet zomaar bij een willekeurige aanbieder over de schutting. Dus waarom zou mijn klant dat wel doen?

Schrijf niet in de 'wij-vorm' als je een eenmanszaak bent. Wees duidelijk en eerlijk. Schrijf niet over jezelf in de derde persoon. Je creëert afstand. En dat wil je juist niet.

 

Vrouw kijkt met verrekijker recht in de camera

 

En een missie en visie? Is het nodig? Laatst zei een opdrachtgever van mij: “Een beetje bedrijf heeft die toch?” Eh...ja. Maar lees er een paar door en je ziet dat ze bijna allemaal hetzelfde zijn. Uitgekauwde termen en nietszeggende beschrijvingen. Wil je graag een missie en een visie beschrijven, prima. Maar schrijf dan ècht een tekst die vertelt hoe jij naar je bedrijf kijkt en wat je wil bereiken met je bedrijf. Maak het concreet. ‘Kwaliteit leveren’ wil iedere ondernemer. Hoe zorg jij dat je kwaliteit levert? Wat is dan die kwaliteit? Je kunt de woorden missie en visie ook weglaten en het geheel opnemen in je 'over mij' pagina.

Geef je 'over mij' een onderscheidende naam geven als dat bij je past. 'HOI' of 'Het gezicht achter...' of nog iets anders. Doe dit alleen als het voor jou prettig is. Heb je geen ideeën? Doe gerust inspiratie op bij andere sites.

 

Stap 6: Bepaal welke teksten nog meer nodig zijn

Denk na welke teksten nog meer nodig zijn voor een site. Een homepage en een ‘over mij’ pagina zijn een must. Bepaal daarnaast welke pagina’s er voor jouw bedrijf nodig zijn. Je kunt denken aan: pagina’s met je aanbod (cursus, traject, programma etc.), landingspage, contactpagina, pagina met aanbevelingen, blogs, pagina met FAQ etc.

Combinaties zijn mogelijk. Ik kies ervoor om mijn aanbevelingen direct op mijn homepage te plaatsen, zodat deze meteen zichtbaar zijn. Ik heb geen contactformulier op mijn site, de contactgegevens zijn direct onderaan al mijn pagina’s te zien.

Je kunt ook meerdere pagina’s maken bij één onderdeel. Je kunt je aanbod op één pagina plaatsen, maar dat kan ook op meerdere pagina’s. Een opdrachtgever van mij biedt zulke specifieke coachingstrajecten aan dat ik per aanbod een pagina voor zijn website heb geschreven.

Zorg dat op al dit verschillende pagina’s je tekst dezelfde uitstraling heeft. Schrijf je met humor, dan doe je dit in alle tekst. Schrijf je zakelijk, omdat dit past bij jouw doelgroep, doe dit in alle teksten.

 

Stap 7: Niet bang zijn

Bruin aapje op tak

 

Toen mijn website online kwam, vond ik dat wel een momentje. Ineens kon de hele wereld mijn website zien. Was het wel goed genoeg? Welke reacties zouden er komen? Herkenbaar? Sommigen de site prachtig zullen vinden, anderen maar niks. Dat is zo en dat hoort erbij. Het gaat erom dat de site bij jou, je onderneming en je klant past.

En bedenk: je kunt altijd aanpassen. Je kunt altijd verbeteren. Leer van je websitebouwer hoe je zelf teksten en foto's kunt aanpassen of vervangen.

 

Oké, nog vier bonustips bij tekstschrijven

Om je nog verder te helpen, heb ik vier tips voor je. Deze tips pas je toe bij alle content die je schrijft.   

 

Bonustip 1: Freewriten

Heb je moeite om op te starten met het schrijven van je tekst? Begin met freewriten. Freewriten is een methode waarbij je je innerlijke criticus uitschakelt. Je schrijft minimaal 10 minuten (tot maximaal 25) aan één stuk door. Zet je timer en blijf schrijven. Het liefst met pen en papier, digitaal mag ook. Verbeter niets, laat je niet afleiden door taal- en spelfouten. Blijf doorschrijven, want hier ga je van associëren. Het levert je een schat aan bruikbare informatie op, maar ook zinnen die hartstikke onbruikbaar zijn. Dat geeft niet, die schrap je later.

Na de vastgestelde tijd lees je je tekst terug en ga je schrappen. Ga je zinnen herplaatsen en verbeter je fouten. Vaak vind je een aantal associaties die je op een andere plek op je site kunt gebruiken. Door freewriten gaat je creativiteit stromen. Succes!

 

Hand vrouw met pen. Schrijft in notitieboek

 

Bonustip 2: Schrijf zoals je praat

We hebben de neiging om formeler te schrijven dan we praten. Niet doen, dat creëert afstand tussen jou en je klant. Dat is precies niet wat je wil, je wilt dat jouw klant je gaat vertrouwen. Dat de klant jou ziet als een aardige en competente vakman/-vrouw waar hij zijn geld aan wil uitgeven. Het opbouwen van vertrouwen gaat makkelijker als jouw tekst leest alsof je al met je klant praat. Hoe doe je dat, schrijftaal vermijden? In deze blog lees je de vijf grootste valkuilen van schrijftaal. 

 

Bonustip 3: Hardop lezen

Lees je tekst hardop. Echt waar, je hoort meteen waar nog foutjes zitten. Welke zin niet loopt en waar je in herhaling valt. Pas zinnen aan en lees opnieuw. Blijf hardop lezen tot de tekst leest als ... een goede tekst!

 

Bonustip 4: Leg de tekst even weg

Ga niet als een gek de hele dag zitten schrijven en verwacht niet dat dan alle content aan het eind van de dag klaar is. Leg je tekst even weg. Ga iets anders doen. Slaap er een nachtje over. Of twee. Lees dan je teksten nog een keer (hardop, hè!) en pas weer aan.

Zò, dat was het. Alsjeblieft, voor jou. Een stappenplan en bonustips. Ik wens je heel veel succes met het schrijven van de content voor je website. Heb je vragen of aanvullingen? Heb je hulp nodig? Neem contact op: info@metjepotenindeklei.nl