Tekstdoelen, wat en hoe

Oké, daar ga je. Een nieuwe poging om je websitecontent te schrijven. Je schrijft en schrijft en schrijft. Met het stappenplan uit mijn vorige blog lukt het al een stukkie beter dan de vorige keer. Maar na twee schrijfrondes ben je niet tevreden. Herkenbaar? Ja, dat heeft iedere schrijver. Help!

Start met het helder krijgen van het doel van je tekst, dan heb je richting voor je schrijverij. Wat is het doel van je ‘over mij’  pagina, je homepage en andere pagina’s? In deze blog zet ik doelen op een rijtje en krijg je praktische tips. 

Handen. Typen. Laptop.

 

Eerst maar even de theorie

Welke tekstdoelen zijn er? We doen een stap terug in de tijd, naar je Nederlandse les op de middelbare school. Ergens in die tijd heeft de docent het vast over tekstdoelen gehad. Weggezakt? Vaak wel. Goed om te weten? Jazeker.

De indeling zoals ik die hier laat zien is niet de enige. Je komt verschillende indelingen en benamingen van tekstdoelen tegen. Het overlapt elkaar vaak.

  1. Informatieve tekst. Deze tekst biedt feiten. De schrijver beoordeelt de feiten niet. Voorbeelden zijn een nieuwsbericht, een handleiding of een wetenschappelijk artikel. Informatie geven is een belangrijk doel op je website, met dit tekstdoel ga je aan de slag. Hoe? Dat lees je verderop.
  1. Opiniërende teksten. De schrijver geeft zijn mening over een onderwerp en onderbouwt dat met argumenten. Hij wil de lezer aan het denken zetten, de lezer is vrij om het standpunt over te nemen. Voorbeelden: columns en recensies. Op een bedrijfswebsite vind je geen opiniërende teksten. Ga je blogs schrijven voor je site? Dan kan dit een tekstdoel zijn.
  1. Overtuigen: Een overtuigende tekst begint vaak met informatie. Daarna geeft de schrijver zijn mening en wil dat de lezer die overneemt. Tekstsoorten: reclame, ingezonden brief of commentaar. Te vinden op jouw bedrijfswebsite? Jazeker!
  1. Activerende tekst. Je wilt dat de lezer in actie komt: “Koop nu product X” of “Afval scheiden, begin er nu mee“. In een activerende tekst zit een informatief en overtuigend deel. Je geeft informatie en je deelt je mening over deze informatie. Je haalt de ander over om jouw oordeel te delen. Pas daarna zet je de lezer aan tot actie. Zonder informatie en overtuiging geen actie bij je lezer. Activerende teksten zijn reclame, een pamflet (“Protesteer a.s. zaterdag mee.”) of een open brief. Natuurlijk wil je jouw websitebezoeker activeren. Verderop vertel ik hoe je dat doet.

 

Buiten. Vliegende pose

 

  1. Amuserende teksten zijn teksten die je leest voor je plezier. Voorbeelden zijn een roman, een sinterklaasgedicht of een stripverhaal. Deze teksten kom je niet tegen op een bedrijfswebsite. Misschien wel in een blog die je schrijft voor je bedrijf.  
  1. Expressieve teksten drukken uit wat er in de schrijver omgaat. Denk aan een dagboek of een liefdesbrief. Je voelt ‘m al aankomen, deze teksten vind je niet op een commerciële site.

 

En nu de praktijk

Er zijn verschillende doelen voor de verschillende pagina’s van je website. Wil je iemand in de actiestand zetten met “Koop nu product X”. Of wil je iemand informeren “Wordt mijn coaching vergoed door ziektekostenverzekeraar?” Je schrijft die tekst makkelijker als je per pagina het doel helder hebt. Dus voordat je begint met schrijven: stel je doel vast.

Goal.

 

Informatie over je dienst of product

Geef informatie over je product of dienst, dit komt altijd voor overtuigen of activeren. Als je een beperkt aanbod hebt, begin je hier al mee op je homepage. Benoem een klein aantal voordelen van je gehele product- of dienstenrange. Verder en uitgebreider informeren doe je op je aanbodpagina’s.

  • Eerst informeren, dan overtuigen en activeren
  • Gebruik je homepage voor eerste informatie
  • Maak aanbodpagina’s voor verdere informatie
  • Hou het kort en krachtig
  • Richt je op het resultaat voor de klant, niet op je werkwijze

Maak de informatie op je aanbodpagina’s niet te gedetailleerd, niemand zit te wachten op enorme lappen tekst. Noem kenmerken, maar overdrijf niet. Geef afmetingen, beschikbare kleuren etc. Stel een handleiding als klikbare pdf beschikbaar, plaats deze niet prominent op je site.

Maak beperkte keuzes in wat je vertelt over je werkwijze. Focus vooral op het resultaat van je training, begeleiding of dienst. Wat levert jouw dienst de klant op? Meer tijd? Sneller af van die rugpijn? Besparing? Noem het.

 

Waarom moet de klant bij jou kopen?

Dan kom je in het overtuigende deel van je tekst. Overtuigen doe je door:

  • Drie tot vijf aansprekende voordelen van je product of dienst noemen.
  • Beschrijf de voordelen concreet.
  • Wegnemen van twijfel.
  • Gebruik van positieve woorden.

Zet de voordelen in een opsomming, de snelle lezer wordt daar blij van. Beschrijf de voordelen zo concreet mogelijk. “Kwalitatief goed product” zegt niks. “Stevig” ook niet. “Deze trapauto overleeft het enthousiaste gebruik door een 2-jarige peuter.” Kijk, daar word je als ouder blij van.

In dit deel besteed je ook aandacht aan het wegnemen van twijfel. “Onze stickers zijn herbruikbaar, ze blijven altijd goed plakken.” Ga op zoek naar de twijfel die potentiële klanten hebben en spring daar op in. Gebruik stevige woorden om twijfel weg te nemen. Denk aan woorden als altijd, absoluut en zekerheid.

Gebruik positieve woorden als je twijfel wilt wegnemen. Gemak, sneller, plezier, meer tijd over. “U bespaart hiermee €50 op uw jaarlijkse energierekening.”

Bonustip: doe concurrentonderzoek. Bezoek de sites van een aantal van je concurrenten. Wat noemen zij? Benoem andere voordelen of schrijf in ieder geval andere beschrijvingen. En ik roep het nog maar een keer: Wees concreet.

 

Actie in de tent!

Na het informeren en overtuigen, komt activeren. In een activerende tekst gebruik je actieve taal:

  • “Neem nu contact op.”
  • “Bestel nu.”
  • “Klik hier voor meer informatie.”
Buiten. Springend in een groen veld.

 

Lees je tekst hardop om te ervaren of je tekst niet teveel of te weinig in de gebiedende wijs is geschreven. Don’t overdo it, maar wees ook niet te bescheiden. Je bent wel bezig om te verkopen.

Natuurlijk staan ook je social media buttons op je site. Je activeert daarmee je bezoeker om je ook op social media te volgen. Daar mag je je bezoeker in je verschillende teksten op je website ook best even aan herinneren. “Volg je me op Instagram? Ik geef elke week in stories een TuesdayTip.” Activeren kan ook vragend, ter afwisseling van de gebiedende wijs.  

 

Informeren en overtuigen: "Over mij" pagina

De ‘’over mij pagina” wordt door veel ondernemers geschreven als een informatieve tekst. Je noemt je opleiding, ervaring en werkwijze. Zet niet je hele CV op je “over mij” pagina, maar pak hier ook de kans om je websitebezoeker te overtuigen. Waarom moet hij/zij echt bij jou zijn? Leg uit hoe jij verschilt van andere ondernemers die dezelfde dienst aan bieden. Ga niet uitgebreid in op je werkwijze, leg de nadruk op het resultaat voor je doelgroep. Dàt wil de gemiddelde bezoeker van een website lezen: what’s in it for me?

Lees hier wat je nog meer opneemt in je "over mij" pagina. 

 

En dan nog wat....bewijs!

Je bent ondernemer en dus wil je de bezoekers van je website informeren en overtuigen. Bedenk dat de lezer jouw informatie bekijkt met een gezonde dosis argwaan. Tuurlijk is jouw product het beste. Tuurlijk is jouw dienst het beste. Dus…kom met bewijs van jouw informatie om je lezer te overtuigen.

Bewijs kun je leveren door:

  • testimonials van klanten,
  • cijfers en onderzoeksresultaten,
  • demonstraties van je product.

Testimonials

Testimonials, reviews, ratings of hoe je het ook wil noemen. Je ziet ze op veel websites. Boek je vakantie en je ziet op de sites van alle reisorganisaties de klanttevredenheidscijfers. En wees eerlijk, jij boekt toch ook liever een camping waar een dikke acht voor wordt gegeven dan die met een mager zeventje als oordeel? Op de site van reisorganisaties zie je de ratings vaak groot en in een opvallende kleur. Een gemiddelde websitelezer is lui en wil snel dat bewijs zien. Kleur en vorm helpen daarbij, hou dat in gedachten!

Vraag klanten of opdrachtgevers na afloop om een reactie. Vraag of je hun tekst mag opnemen op je site en je social media kanalen. Je kunt de vraag heel open stellen, waardoor je spontane reviews krijgt. Je kunt de vraag ook meer begeleiden. Ik heb er zelf voor gekozen om bij mijn opdrachtgevers het helemaal open te laten. Ik hou van spontaniteit. Dat wil ik ook op mijn site laten terug komen. Doe daarin wat bij jou en je doelgroep past.

Cijfers en onderzoeksresultaten

Presenteer cijfers of resultaten van onderzoeken door van belangen- of brancheorganisaties of bekende onderzoeksinstellingen (CPB, Nationaal Plan Bureau, RIVM etc.). Denk ook aan resultaten van eigen onderzoeken, bijvoorbeeld de meting van je klanttevredenheid.

Demonstratie met video en foto

Show. Don't tell

Tellsell, we ergeren ons er allemaal aan, maar zij zijn meester in demonstraties. Kijk even tien minuutjes en het bewijs vliegt je om de oren. Eerst een demonstratie van dat handige apparaat door een zeer enthousiast iemand. Jaja, maar die wordt er voor betaald. Oké, dan laten we ook nog wat klanten aan het woord. De mogelijke nadelen die aan het product zitten, worden door die klanten weggenomen. Want kijk, dat apparaat is makkelijk uit elkaar te halen. Hup, kan zo de vaatwasser in. IJzersterk en niet voor niks, want het werkt.

Dus laat zien hoe je product werkt in een video. Hoe eenvoudig je product is in gebruik. Met diverse apps kun je tegenwoordig met je telefoon redelijk eenvoudig video’s opnemen en editen. Klantfoto’s zijn ook sterk bewijs. Vraag aan klanten of zij een foto willen maken en gebruik deze op je site en social media.

 

En nu…aan de slag met die websitecontent. Stel voordat je begint je doel of doelen per pagina vast. Ga dan pas schrijven! Heb je vragen of aanvullingen? Heb je ondersteuning nodig? Neem contact met me op: info@metjepotenindeklei.nl