7 tips voor tekst op social media: schrijf rake teksten

Je houdt social media bij voor je eigen bedrijf of voor het bedrijf waar je werkzaam bent. Hoe zorg je voor een tekst op social media die bijdraagt aan de social media doelen van het bedrijf? In deze blog geef ik je 7 tips.

 

Tip 1: Schrijf krachtige tekst op social media

Zorg altijd voor krachtige tekst op social media. Zowel in een kort als lang bericht. Hoe doe je dat?

Als eerste: stop met schrijftaal. Door schrijftaal leest je content minder vlot. Op LinkedIn komt schrijftaal vaker voor dan op andere socials. Maar ook op LinkedIn hebben mensen weinig tijd.  Een voorbeeld dat ik zag op LinkedIn:

Tekst op social media: schrijf krachtige teksten

Beter:

Ik was dagvoorzitter voor een evenement van ...

Maarre…de eerste zinnen van dit bericht zijn prachtige aandachtstrekkers, zie ook tip 2. Compliment!

Ten tweede: schrap overbodige woorden uit je tekst. Denk aan:

  • tijdsaanduidingen: terwijl, toen, vaak, meestal, soms
  • overbodige signaalwoorden: dus, maar, toch
  • woorden als: eigenlijk, namelijk, feitelijk, uiteindelijk, heel

Even wat voorbeelden:

  • Ik wil een heel krachtig bericht plaatsen op Facebook. 
    • Ik wil een krachtig bericht plaatsen op Facebook. 
  • Zonder deze woorden is je tekst dus krachtiger. 
    • Zonder deze woorden is je tekst krachtiger. 
  • Eigenlijk wil ik dat m'n tekst krachtiger is.
    • Ik wil dat m'n tekst krachtiger is.
  • Feitelijk zijn er overbodige woorden in je tekst.
    • Er zijn overbodige woorden in je tekst. 
  • Namelijk de bovenstaande woorden.
    • De bovenstaande woorden. 

 

En ten derde: wees slim met het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Bijvoeglijke naamwoorden zijn woorden die iets zeggen over het zelfstandig naamwoord daarna:

  • De rode auto
  • Het blonde meisje

Wat is het gevaar van bijvoeglijke naamwoorden? Dit:

  • Trap niet in cliché als ‘verfrissende duik’ en ‘welverdiende vakantie’. Cliché’s voegen niks toe.  Kies voor andere bijvoeglijke naamwoorden.
  • Je tekst wordt schreeuwerig als je teveel bijvoeglijke naamwoorden gebruikt.
Krachtige tekst voor social media - pas op met teveel bijvoeglijke naamwoorden

 

Tip 2: Hou rekening met de zichtbaarheid van de eerste regels

Hou op social media rekening met de zichtbaarheid van de eerste regels. Op Facebook, Instagram en LinkedIn moeten je eerste regels knallen, zodat je lezer klikt op “…meer weergeven…” om de rest van je post te zien. 

Controleer je Facebook- en Instagrambericht altijd voordat je het plaatst. Check zowel desktop als mobiel. Bij LinkedIn kun je geen voorbeeld van je bericht bekijken. Bekijk je tekst daarom na het plaatsen en wijzig als je dat nodig vindt.

Het is goed om te weten wanneer ieder social media kanaal je bericht afbreekt. Facebook doet dit na zo’n 400 tekens, LinkedIn na ongeveer 200. Instagram kapt af bij iets meer dan 100 tekens.

En let op: een nieuwe alinea in de start van je bericht, daar houdt LinkedIn niet van. Met een harde enter in je bericht breekt LinkedIn je tekst al na ongeveer 100 tekens af.

 

Tip 3: Maak een lange tekst op social media scanbaar

Als je een langer bericht plaatst, maak deze scanbaar voor de lezer. Je volgers scannen het bericht eerst. Is je bericht interessant genoeg, dan gaat je volger over tot lezen. Facebook en LinkedIn zijn geschikt voor langere berichten. Ook op Instagram zie je steeds meer lange berichten verschijnen.  

Maak je tekst scanbaar door gebruik van:

  • alinea’s en dus witruimte, 
  • tussenkoppen,
  • opsommingen,
  • emoji’s als opsommingstekens, doe dit als het past bij je bedrijf,
  • een ander lettertype om een zin te benadrukken.

Voor dat laatste is de site coolsymbol.com geschikt. Je vind hier allerlei lettertypen die je makkelijk en snel kopieert in je post. Iemand die een goed begin maakt met scanbaar schrijven op LinkedIn is Nico de Jong van Onwijs Marketing.

Rake teksten voor social media - Maak je tekst scanbaar

Zie je wat Nico kan verbeteren?

 

Tip 4: Spelfouten? Doe een check!

Ik kreeg ooit een mail van een bedrijf die barstte van de spelfouten. Nu kende ik het bedrijf en wist dat het wel snor zat. Maar als het eerste contact met een bedrijf bomvol spelfouten zit? Ik haak af. En met mij meer.

Wees je bewust dat je met social media een beeld neerzet van je bedrijf. Content met spelfouten? Onzorgvuldig. Je loopt het risico dat klanten denken dat je werk ook onzorgvuldig is. 

Handige sites om even uit te zoeken wat de juiste spelwijze is:

De site synoniemen.net is ook fijn. Daar vind je alternatieven voor je stopwoordjes.

 

Tip 5: Gebruik hashtags. Of niet.

Of het gebruik van hashtags extra interactie oplevert, is per social media kanaal verschillend. Bij Instagram en Twitter lijken hashtags bijna verplicht. Op LinkedIn neemt het gebruik van hashtags toe. Bij Facebook en Pinterest hebben hashtags weinig toegevoegde waarde.

Eerst wat algemene opmerkingen over hashtags:

  • Doe onderzoek naar de hashtags die je wil gebruiken. Wat voor soort berichten verschijnen er als je zoekt op de hashtag? Wie gebruikt hem nog meer? Vooral op Twitter kan een hashtag tweets bevatten waar je niet bij wil horen.
  • Denk na of de gebruikte hashtag iets toevoegt voor je doelgroep. Mensen gebruiken een hashtag om berichten te zoeken die voor hen interessant zijn. Gebruik je de juiste hashtag om jouw doelgroep te bereiken?
  • Denk na of je Engelstalige hashtags wil gebruiken als je je richt op een Nederlandse doelgroep.

 

Instagram

Op Instagram geven hashtags meer interactie. Uit onderzoek van Simply Measured blijkt dat een post met hashtags ongeveer 12% meer likes en reacties krijgt.

Je kunt op Instagram maximaal 30 hashtags per bericht plaatsen. Kies je hashtags zorgvuldig. Als je kiest voor een populaire hashtag, valt jouw bericht weinig op tussen de duizenden berichten met dezelfde hashtag. Kies je voor een hashtag die bijna niemand gebruikt, dan komen weinig mensen in aanraking met jouw post. De beste hashtags zijn die met 50.000 tot 500.000 hits.

Wissel af met je hashtags, zodat je bereik groter wordt via wisselende routes. Probeer verschillende hashtags uit die passen bij het bedrijf en evalueer wat een hashtag oplevert aan bereik. Daar zijn verschillende apps voor, zoals Simply Measured, Command en Sprout Social.

Nog mooier: verzin een unieke hashtag die past bij het bedrijf en nodig je volgers uit deze te gebruiken. Landleven doet dat en maakt er meteen een mooie inhaker van. 

Rake teksten voor social medai - gebruik hashtags

 

Chantal Janzen heeft het gebruik van hashtags op Instagram tot kunst verheven. Ik moet er om lachen, het past bij Chantal. En kennelijk heeft ze een groter bereik door ‘serieus’ gebruik van hashtags niet nodig. Ze onderscheidt zich hiermee van anderen en dat zorgt ook voor bereik. Dit is maar voor weinigen weggelegd. Niet doen dus.

Rake teksten voor social media - gebruik hashtags

 

Sommige Instagrammers plaatsen hashtags in de eerste comment en niet in het bericht. Daar zou het algoritme van Instagram positiever op reageren dan hashtags in je bericht zelf. Er is geen sluitend bewijs dat dit zo is. Het is wel zo dat je vindbaarheid toeneemt als je zelf reageert op je eigen post. En sommigen vinden een bericht zonder hashtags mooier, om die reden plaatsen zij de hashtags in de comments.  

Twitter

Op Twitter zijn hashtags een must om meer reacties, likes en retweets te krijgen. Rondom evenementen zijn hashtags op Twitter van toegevoegde waarde. Ieder evenement heeft zijn eigen hashtag. Twitteren voor, tijdens en na een evenement met de evenementhashtag levert je voordelen op:

  • Voor het evenement kun je contact leggen met anderen die het evenement bezoeken.
  • Je deelt waardevolle inzichten met je doelgroep.
  • Voor, tijdens en na het evenement is het mogelijk om in contact te komen met sprekers.
  • Tijdens het evenement zorgt het voor contact met andere deelnemers.
  • Je laat zien dat je ontwikkeling in jouw vakgebied bij houdt.

 

May King Tsang (@MayKingTea) heeft van het intensief twitteren tijdens evenementen haar businessmodel gemaakt. Zij stuurde in het verleden rondom evenementen zoveel tweets, dat andere twitteraars last kregen van FOMO (Fear Of Missing Out). May wordt nu ingehuurd door bedrijven om hun evenement trending te krijgen op Twitter. Doordat mensen bang zijn dat ze iets moois gemist door al die waardevolle tweets van May, krijgt de kaartverkoop voor de volgende editie van het evenement een boost.

Rake teksten voor social media - gebruik hahstags

 

Ook grote nieuwsfeiten hebben op Twitter snel hun eigen hashtag. Kijk iedere dag even bij de trending hashtags. Past een trending hashtag bij je bedrijf? Ga voor een inhaker: content die met humor inhaakt op een trending topic. Hieronder een mooi voorbeeld van een inhaker van Heineken. Een gouwe ouwe, want alweer van 11-11-‘11.

Rake teksten voor social media - inhaker

 

LinkedIn

Op LinkedIn neemt het gebruik van hashtags toe. Door de goede zoekfunctie van LinkedIn vergroot je met hashtags het bereik van je bericht. Bijkomend voordeel: je ziet andere posts met dezelfde hashtag. Hier zitten vast waardevolle contacten bij om mee te connecten. Ongeschreven regel op LinkedIn: gebruik maximaal 3 hashtags per bericht.

Facebook

Gebruik op Facebook beperkt hashtags. De zoekfunctie van Facebook werkt voor hashtags minder goed dan die van Twitter, Instagram en LinkedIn. Daarom hebben hashtags op Facebook minder toegevoegde waarde.

Het gebruik van hashtags is niet zo wijdverspreid als bij andere socials. Schrik je Facebookvolgers niet af door veelvuldig gebruik van hashtags. Bewaar dat voor andere socials.

Als je hashtags gebruikt op Facebook, kies dan voor één of twee hashtags per bericht. Een unieke hashtag werkt het beste op Facebook. En gebruik die hashtag consequent voor de meeste interactie.

Zelf gebruik ik hashtags op Facebook als grapje of als een kromme, korte zin. #vindikleuk Maar hou dit beperkt.

Rake teksten voor social media - gebruik hashtags

 

Tip 6: Varieer met de lengte van je tekst op social media

Iedere dag een lap tekst op social media schrijven? Daar hebben je volgers toch helemaal geen tijd voor. Ik kies vaak voor ongeveer 80% van mijn content voor korte teksten. De overige content zijn langere berichten. Dit is geen strakke richtlijn, per doelgroep is dit verschillend. Varieer. Zo kun je uitzoeken wat werkt. 

 

Tip 7: Evalueer je berichten

Zorg dat je je berichten evalueert. Kijk minimaal één keer per maand naar je statistieken. Welke berichten zijn populair? Welke berichten leveren weinig interactie op? Welke hashtags leveren likes en reacties? Analyseer je statistieken en leer hier van. Als je weet wat je populaire posts zijn, dan plaats je vaker content van dit type.

Kijk niet alleen naar het type post, kijk ook naar lengte van je tekst en de beste tijd om content te plaatsen.

Na verloop van tijd ontdek je een lijn in je evaluaties. Doe daar je voordeel mee, maar blijf evalueren. Je publiek kan veranderen. De algoritmen veranderen. Door te evalueren neem je veranderingen waar. Je bent in staat om te reageren op deze veranderingen.

 

Maar tekst is niet alles (helaas ?)

Tekst is een onderdeel van je content op social media, net zoals beeld. Het belangrijkste voor interactie, bereik en groei van je volgers? De kwaliteit van je berichten. Maar een rake tekst brengt de inhoud beter onder de aandacht dan een wollige lap tekst met spelfouten. Succes!

Hulp nodig bij je social media berichten? Ik kijk graag een keer met je mee om tips te geven. Of ik schrijf de teksten voor social media voor je bedrijf. Bel 06-3830 5876 of mail: info@metjepotenindeklei.nl