Marketing als zzp'er in tijden van corona

Ik worstelde met mijn marketing tijdens de coronacrisis. Het was vooral een ethische worsteling. Wat kan ik wel doen en wat kan ik niet doen op het gebied van marketing. Een blog over mijn gedachten over marketing in tijden van corona. En wat uiteindelijk mijn aanpak is: wat doe ik wel en wat doe ik niet. 

Marketing als zzp'er in tijden van corona - wat doe ik wel en wat niet

Paniek in zzp-land. En terecht. Er zijn veel zzp’ers die geraakt worden door de coronacrisis. Natuurlijk raakt het ook grote bedrijven, maar daar zeg ik niets over. Ik ben geen econoom. Ik ben zzp’er. En dan nog eentje die qua opdrachten niet geraakt wordt door de crisis. Ik durf dat bijna niet hardop te zeggen, omdat ik zoveel zzp’ers hoor die het zwaar hebben. Stel je bent zzp’er in de evenementenbranche. Je bent trainer met offline aanbod. Je bent nagelstyliste. Of musicus. Daar gaat je inkomen.

Durf het bijna niet te zeggen...

Ik werk met mijn tekstschrijverij bijna volledig vanuit huis. Overleg gaat nu via Skype (die moest ik afstoffen) en telefonisch. Nog net voor de strengere regels had ik nog een interview. Een dag op kantoor werken bij een opdrachtgever werd een dag thuiswerken. De rest van mijn werk gaat op de normale manier door in tijden van corona. Ik had twee afzeggingen. Eén van een betaalde klus, die op een later moment wel doorgaat. Tijdstip onzeker, maar dat inkomen komt wel een keer. De andere afzegging was een leuke bijeenkomst waar ik  wilde netwerken. Een investering in mogelijke opdrachtgevers dus. Jammer, maar geen man overboord. En ik was blij met mijn uitstelgedrag…want ik had nog nauwelijks tijd gestoken in de workshop die ik daar zou geven. Hè hè, werkt mijn ‘werken op de deadline’ ook eens in mijn voordeel ?

Marketing door zzp'ers in tijden van corona - deadline

Het enige wat mij nu raakt is het schipperen tussen m’n bedrijf en het begeleiden van onze kinderen bij hun schoolwerk en de zorg voor en om mijn ouders. Na een week proberen alle ballen in de lucht te houden, mailde ik opdrachtgevers en legde mijn situatie uit.

Social media marketing

En wat doe je met je social media marketing? Ik hink op twee gedachten. Moet alles in het licht van de crisis? Ik doe het niet. Ik merk dat ik op social media overvoerd raak van alle berichten die inhaken op corona. Maar gewoon doorgaan met je normale posts op social media? Dat kan toch ook niet? De wereld staat in brand en zitten mensen nu te wachten op een schrijftip? Voor nu kies er voor om me te leiden door waar ik op dat moment behoefte aan heb. Dit is wie ik ben. In tijden van corona. En dat werkt voor mij. Dus blijf ik een schrijftip en een blog delen als ik daar behoefte aan heb. En zijn er wat meer persoonlijke posts. En ook posts die inhaken op het corona gebeuren. Want laten we wel zijn. Je kunt er niet omheen. Dus moet je er ook niet omheen.

Het klinkt misschien warrig, maar de bottomline is dat ik doe wat voor mij op dit moment oké voelt. En dat is afwijken van mijn geplande contentkalender.  

Marketing door zzp'ers in tijden van corona - social media

En ik geef mezelf de ruimte om een stapje terug te doen als ik voel dat het teveel word. Dat betekent dat ik momenteel nauwelijks actief ben op Twitter, mijn activiteit op Facebook is minder. LinkedIn blijft op peil. Niet voor niks, want daar haal ik de meeste opdrachten vandaan. Zorg dat je je social media blijft analyseren. Ik doe dat nu vaker, omdat het gebruik van social media verandert in deze crisis. 

Hou contact met eerdere opdrachtgevers

Een marketingactiviteit die wat mij betreft prima kan in deze tijd: hou contact met eerdere opdrachtgevers waar je graag nog eens voor werkt. Ik was nog maar net gestart met fulltime ondernemen, toen ik binnen twee weken het bericht van twee grote opdrachtgevers kreeg dat klussen niet door gingen. Er waren plannen voor andere klussen, maar of die plannen door zouden gaan en of er dan een rol voor mij was? Onduidelijk. Ik kon wel janken. Bam. Welkom in de wereld van het ondernemen. 

Met beide opdrachtgevers heb ik contact gehouden. Af en toe een mailtje of een belletje. Een bedankje aan het eind van het jaar. Inmiddels ben ik voor beide opdrachtgevers weer aan het werk. Ik zeg niet dat het altijd werkt, maar dit is een makkelijk uitvoerbare marketingactie. En los van de marketing ga ik er vanuit dat je wil weten hoe het gaat met mensen in je omgeving. Dus ook mensen uit je werkomgeving. Informeer even hoe het met hen persoonlijk gaat. 

Marketing door zzp'ers in tijden van corona - hou contact

Niet doen

Maar nieuwe opdrachtgevers? Kan ik die actief gaan zoeken in deze tijd? Ik merk dat ik dat ongepast vind. Omdat ik denk dat zij op dit moment wel met andere dingen bezig zijn. Voorlopig doe ik het dus niet. Ik ben in de bevoorrechte positie dat ik een buffer heb. Maar als de bodem van het bufferpotje in zicht komt voor het einde van de coronacrisis? Dan is het ethiek versus inkomen. Spannend hoe ik er dan tegen aan kijk. Ik hoop dat we het niet meemaken, dat betekent dat de coronacrisis snel voorbij is. 

En dan iets wat ik van de andere kant, als mogelijke klant, meemaak. Ik krijg mailtjes van ondernemers waar ik al maanden niets van heb gehoord. Ondernemers stoffen in deze tijden hun mailinglijst af. De mailtjes haken stuk voor stuk in op de coronacrisis. En er volgt een aanbod om mij deze tijd door te slepen. Waar was je pré corona voor mij? Dit is voor mij teveel inhaken. Afmelden die hap. 

Stay safe

Ik wens jou als zzp'er veel sterkte en succes met je onderneming. Met je marketing, met je acties om je bedrijf levensvatbaar door de coronacrisis te slepen. Bovenal wens ik iedereen vooral veiligheid en gezondheid. Stay safe!